Restaurācijas nepieciešamība

Mūsdienās ir ļoti grūti uzbūvēt labas ērģeles. Pastāv izmaksa par reģistru, kuru vienmēr cenšas pazemināt. Otrs moments ir tas, ka ērģelnieki grib pēc iespējas lielākas ērģeles, ar pēc iespējas lielāku reģistru skaitu. Tas arī kalpo par nosacījumu, kādēļ tiek būvētas lielas ērģeles, bet īpaši netiek piestrādāts pie kvalitātes. Uzbūvēt labas ērģeles ir divreiz dārgāk nekā uzbūvēt regular organ – standarta instrumentu. Dažkārt mēģina uzbūvēt arī labas ērģeles, taču tās izmaksā aptuveni divas reizes dārgāk.

No kā ir atkarīgas ērģeļu izmaksas, kāpēc uzbūvēt tādu instrumentu ir dārgi?
Ērģeles ir ļoti komplicēts mehānisms, tajās ir arī ļoti daudz dažādu materiālu. Kamēr regular organ ir standartizēts, būvēšanas process noris ātri. Vai ir vērts apstāties un padomāt, meklēt kādu risinājumu, ja kādas stabules skan sliktāk? Pie tam ērģeles, atšķirībā no klavierēm, nav standarta instruments. Ērģeles nebūvē pēc kāda modeļa, katrs instruments katrai telpai tiek būvēts individuāli. Ērģeles savā ziņā ir unikāls instruments, un kas der vienai telpai, otrai var nederēt.
Bet mūsdienās tā, šķiet, vairs nedomā un šim jautājumam pieiet diezgan standartizēti. Pārsvarā, bagātās zemes, uzbūvē ērģeles, kas ir pārāk lielas konkrētajai baznīcai, jo viņiem naudas ir daudz, un tad jau kaut ko lielu var atļauties. Un lai tas viss kopā neskanētu drausmīgi, reģistri tiek intonēti it kā klusāk, maigāk, un tad atkal instruments nedod kopskaņu, kādai būtu jābūt. Šādu momentu ir daudz.

Un tieši tāpēc ir tā, ka vēsturiskās ērģeles ir izdevīgākas arī no ekonomiskā viedokļa, pat apejot visus kultūrvēsturiskos momentus un visu pārējo. Jo tik labas ērģeles mūsdienās uzbūvēt maksās vismaz divas, pat trīs reizes dārgāk.

No kā ir atkarīgs, lai ērģeles skanētu labi,
kā ir ar ērģeļu mūzikas un instrumentu autentiskuma saderību?

Ērģeļu labskanība ir atkarīga no daudziem faktoriem. Būtisks parametrs ir telpas akustika, te jāsaka, ka Latvijā baznīcās caurmērā ir ļoti laba akustika, un arī ērģeles skan labi. Varbūt tās nav tik labi uzturētas, bieži netiek uzturētas vispār. Bet var teikt arī, ka tas ir subjektīvi -kādam ērģelniekam var šķist, ka baroka laikā ērģeles skanēja pavisam savādāk, nekā romantikā, bet baroka laikā viņi uzskatīja, ka tā ir skaisti. Un tad, kad nāk kāds nākamais laikmets, tas nāk ar iepriekšējā noliegumu. Un ja kādam šķiet, ka tā neskan labi tad viņi met tās ērģeles ārā, un būvē tādas lai skan romantiski un spēlē savu romantisko mūziku. Tad atkal Bahs nāk modē, un viņi domā, ka romantiskās ērģeles ir jāmet ārā un jābūvē tādas lai Bahs skan “normāli”.

Vai ērģelēm vairāk, kā citiem instrumentiem ir svarīgi, kādā laikmetā tās ir būvētas?
Ja salīdzina ar klavierēm, kuras, salīdzinoši ar ērģelēm, ir ļoti jauns instruments, tad ērģelēm “zelta laikmets” bija 18. gadsimts. Tad dzīvoja un rakstīja Bahs, vai kāds to pārspēs ir diezgan liels jautājums. Tad cilvēkiem bija arī laiks lai darītu kaut ko kvalitatīvu, nezinu, vai mūsdienās kāds ko tādu vēl veiks.


Ērģeļu restaurācija
Ērģeļu iedalījums pēc uzbūves, stila
Restaurācijas pasākumu kopums
Veiktie ērģeļu restaurācijas darbi

atpakaļ uz iepriekšējo lapu


© webmaster e-mail: info@ergeles.com